« بازگشت

نظرسنجی به منظور برنامه ریزی و تدوین سناریوی مناسب جهت پیاده سازی"درس یادگیری تجربی/مهارت آموزی"

نظرسنجی به منظور برنامه ریزی و تدوین سناریوی مناسب جهت پیاده سازی"درس یادگیری تجربی/مهارت آموزی"


پیرو برگزاری اولین نشست هم‌اندیشی با حضور ریاست محترم دانشگاه و مشارکت فعال بیش از ۸۰ نفر از اعضای محترم هیئت‌علمی متخصص و فعال در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت با موضوع «برنامه‌ریزی و تدوین سناریو درس یادگیری تجربی با تأکید بر ارتقا مهارت‌های نرم جهت ارائه به دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲» که در روز سه‌شنبه مورخ ۱۰ مردادماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اهم موارد مطرح شده در جلسه مذکور به شرح ذیل، به استحضار می‌رسد:

۱) بسترسازی جهت استفاده از پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه (با تأکید بر پارک علم و فناوری شهید چمران) به‌منظور آشنایی دانشجویان با محیط کار واقعی و چالش‌های آن و ایجاد آمادگی برای حضور مؤثر در صنعت از یکسو و افزایش اعتماد به نفس، امید به آینده و کاهش میزان اضطراب جهت ورود به بازار کار از سوی دیگر،

۲) اهمیت و ضرورت برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی دروس با ماهیت مهارت آموزی، اشتغال زائی و با تأکید بر ارتقای مهارت‌های نرم،

۳) توضیح تفاوت دروس مهارت‌آموزی- کارآفرینی با دروسی نظیر کارآموزی، پروژه، سمینار و کارورزی،

۴) ارائه سرفصل پیشنهادی برای برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی درس ۳ واحدی «یادگیری تجربی» باهدف افزایش دانش حرفه‌ای و شغلی دانشجویان؛

۵) تشریح اهم نقش‌ها و مسئولیت‌های ذینفعان اصلی و درونی دانشگاه در برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی درس با تأکید بر فراهم‌سازی بستر حضور متخصصان خبره صنعتی در دانشگاه جهت تدریس بخشی از دروس مرتبط (تأکید بر برگزاری دروس به‌صورت همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه و متخصصان باتجربه و خبره صنعتی)،

۶) تدوین بسته‌های (پیشنهادی) تشویقی به تفکیک اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و صنایع باهدف بسترسازی به‌منظور مشارکت فعال و همه‌جانبه ذینفعان اصلی در تحول برنامه‌های آموزشی و درسی،

۷) فرآیند پیشنهادی جهت برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی درس «یادگیری تجربی» (از برنامه‌ریزی آموزشی و درسی تا معرفی به معاونت محترم پژوهشی دانشگاه جهت طی شدن ادامه فرایند).

در پایان جلسه مقرر گردید به‌منظور ایجاد تحول در محتوای دروس و طراحی سازوکارهای مناسب جهت ارتقای صلاحیت‌های موردنیاز دانش‌آموختگان برای ورود به بازار کار و حرفه و یا ادامه تحصیل با رویکرد افزایش مهارت‌های نرم و قابلیت اشتغال‌زایی، اعضای محترم جلسه در خصوص مواردی از قبیل نام پیشنهادی برای درس، حداقل تعداد واحد گذرانده شده توسط دانشجویان در زمان اخذ درس، درج واحدهای این درس در کارنامه و احتساب یا عدم احتساب نمره درس در معدل ترم و معدل کل و غیره اعلام نظر فرمایند. شایان ذکر است مرکز ارزیابی کیفیت و تحول آموزشی دانشگاه به‌منظور سهولت دریافت، تجمیع و تحلیل دیدگاه‌های همکاران محترم، اهم موارد مطرح‌شده را در قالب یک فرم نظرسنجی طراحی نموده است.

خواهشمند است با توجه به فرصت اندک باقی‌مانده تا انتخاب واحد دانشجویان و حداکثر تا تاریخ ۲۸/‏۰۵/‏۱۴۰۲‬ با اظهار نظر ارزشمند خود از طریق لینک، در تدوین مطلوب‌تر طرح درس "یادگیری تجربی / مهارت آموزی" و سناریوی مناسب جهت اجرای آن مشارکت و همکاری فرمائید.